צור קשר|שאלות ותשובות|הורים וילדים|מידע וספריית מאמרים|
|מי אני|ראשי

הורים וילדים » כיצד ללמד ילד לשתף את הוריו ?


רצוי להרגיל ילד מגיל צעיר מאד לשתף את הוריו. ילד שלא שיתף את הוריו בילדותו, יהפוך להיות מתבגר שאינו משתף את הוריו וכן הלאה. לכן, צרו הזדמנויות לנהל שיחה על הגן / בית הספר. השתמשו בשאלות פתוחות שיהוו בסיס לשיחה. כך למשל, ניתן לשאול את הילד: מה עשית בגן? במה שיחקת? עם מי שיחקת? מה הגננת עשתה איתכם? או לחלופין עם ילדי בית הספר: מה עשית בהפסקה/ עם מי שיחקת? מאילו שיעורים אתה נהנה/לא נהנה? שאלות סגורות, כגון היה כיף היום?, אינן מקדמות את השיחה (הילד נוטה להשיב : כן, היה כיף). מעבר לכך, שאלות מעין אלו עלולות להתפש אצל הילד כנסיון לצאת ידי חובה , ולא כנסיון אמיתי להכיר את המתרחש בעולמו. נסו לגלות עניין במה שהילד מספר. נסו להיות קשובים וללכת עם הילד למקומות שאליהם הוא מקדם את השיחה. אם הוא מתרחק מהנושא שאותו העלתם, נסו ללכת איתו ולגלות מה מעסיק אותו.

ילדים מתארים לעתים תחושה שהוריהם אינם די קשובים להם ('אמא לא באמת מקשיבה לי,...זה לא באמת מעניין אותה,... כשאני מדבר, היא הולכת לחדר השני ….מדברת בטלפון...'). רבות דובר על חשיבותו של זמן איכות לילד ולהורה. בהקשר זה, רצוי לנסות להגדיר פרק זמן קבוע בשבוע, שבמסגרתו ההורה והילד/ים יבלו יחדיו, בלי שההורה ישיב לטלפונים, בלי שיפעיל את מכונת הכביסה או יבצע כל אחת מהמשימות הרבות הנדרשות במשק הבית או בתחום המקצועי. לילד יהיה קל יותר להתמודד עם תסכולים סביב חוסר זמינות של ההורה במצבים שונים, אם יידע שמוגדר להם זמן קבוע לבילוי משותף. גם ההורה עשוי לגלות צדדים אחרים של ילדו במסגרת הבילוי המשותף.

אם נערכת אצלכם ארוחת ערב משפחתית (מידי יום או רק בסוף השבוע), בהרכב מלא או חלקי, ניתן להציע כי כל ילד במשפחה בתורו יספר משהוא על היום/השבוע שלו. באופן ספציפי, ניתן לבקש מהילדים לספר על אירוע נעים ואירוע לא נעים בשבוע שחלף. אפשר ורצוי שגם ההורים ישתתפו בסבב הזה ואף הם יספרו על אירוע נעים ולא נעים עבורם, באופן שמותאם כמובן לנוכחים בארוחה. באופן זה, הם מעבירים מסר של שיתוף, מתפקדים כמודל חשוב עבור ילדיהם והופכים את השיחה למהנה יותר עבור הילדים. ילדים עשויים להנות ממסורת כזו, שנותנת להם מקום מוגדר ובמה לשתף מעולמם והופכת אותם לשותפים שווים לצד הוריהם במעין טקס משפחתי.